سردرگمی عناصر ضدانقلاب در فضای مجازی باعث رفتارهای کاملا متناقض طی ماه های اخیر شده است.
این محافل از یک سو به برخی اخبار و بحث های جنجالی دامن می زنند تا القا کنند که جریان معارضه با جمهوری اسلامی پویا و فعال است و مدتی بعد تحرکات خود را با این هشدار که به حواشی پرداخته و از اصل موضوع غافل شده اند، زیرسوال می برند.
<>
در این زمینه سایت بالاترین با اشاره به اظهارات اکبر گنجی نوشت: همانطور که گنجی خاطر نشان کرد: جنبش سرد شده و مخالفان تقریبا به زندگی روزمره خود روی آورده اند. اگر خواهان پیروزی هستیم، باید با این حقیقت تلخ روبرو شویم و درصدد حل این مشکل و احیای نشاط از دست رفته برآییم. متاسفانه ما شاهد شور و نشاط حتی در محیط مجازی هم نیستیم. زمان زیادی است که در اینترنت و مخصوصا بالاترین شاهد غفلت از جنبش و سران در بند آن هستیم. باید تمرکزمان را بر روی آن قرار دهیم و از پرداختن به مسائل حاشیه ای نظیر اخراجی ها و مرگ فلان کارگردان هالیوود و برد پیروزی و غیره و غیره اکیدا خودداری کنیم. نظام مرتبا می خواهد حواس ما را با مسائل بی اهمیت نظیر پخش اخراجیها پرت کند(!)
این سردرگمی تحلیلی در حالی است که بالاترین یکی از اضلاع اصلی شبکه عنکبوت در جوسازی علیه فیلم اخراجی های 3 در کنار شبکه های دولتی غربی نظیر بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو فردا، دویچه وله و... ده ها سایت و شبکه ماهواره ای دیگر بود. آنها در این تقلای بی حاصل در کنار تخریب فیلم اخراجی های 3، خواستار تحریم تماشای فیلم از سوی مخاطبان در سینما به عنوان یک رفراندوم بزرگ! شده و سپس اقدام به انتشار قاچاقی فیلم در اینترنت کردند و پس از آن هم فیلم دیگری را تبلیغ کردند تا مخاطبان سراغ اخراجی های 3 نروند! با این حال فیلم مذکور رکورد فروش فیلم های نوروزی را با فاصله ای فراوان شکست و بدین ترتیب عرصه سینما هم، میدان شکست تازه و خودخواسته برای فتنه گران شد.
درست به همین دلیل بود که سایت کلمه وابسته به بخش فرامرزی فتنه سبز، از حمله به اخراجی های3 انتقاد می کند و می نویسد: تا پایان 13 فروردین، اخراجی های 3 حدود 2 میلیارد و پانصد میلیون تومان و جدایی نادر از سیمین یک میلیارد و 250 میلیون تومان فروش کردند. داستان اخراجی های 3 آشکارا مبتنی بر رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 است... به نظر می رسد شکل گیری رقابتی جدی برای جذب تماشاگر و فروش بالای فیلم، در خلال اکران نوروزی، اگرچه امری آگاهانه و هدفمند نبوده، مخالفان ناخواسته در زمینی بازی کرده اند که قواعد آن از پیش تعیین شده بود. در نتیجه آنچه که توسط برخی مخالفان و منتقدان «رفراندوم» تلقی می شد، در بهترین حالت، حادثه ای عادی بیش نبوده است(!) نکته اینجاست که صداوسیما با پررنگ کردن حاشیه های فیلم ده نمکی، به رقابتی دامن زد، که اولا: نتیجه آن (فروش بالاتر فیلم ده نمکی) از ابتدا مشخص بود، و ثانیا؛ مخالفت ها و سرخوردگی های موجود را به عرصه ای خنثی هدایت کرد و از سوی دیگر فروش هر چه بالاتر فیلمها در مقاطع مهمی چون اکران نوروزی، ادعای ناکارآمدی مدیریتی و در نتیجه آسیب دیدن صنعت سینما را برطرف می سازد.
پایگاه اینترنتی یاد شده اضافه کرد: ما نباید به سادگی تن به جهت دهی یا تغییر قواعد بازی توسط رسانه های رسمی بدهیم و توان خود را با ورود به زمین حریف از دست بدهیم. دیگر آن که برای هر حرکت و عملکردی به اندازه خود آن ارزش قائل شویم. مخالفت با یک فیلم یا نوشته مهم است اما ناکامی در آن به معنای پایان یافتن راه نیست. بنابراین نباید ساده انگارانه پنداشت اقداماتی مانند ابراز نظر درباره آثار هنری به معنای تعیین نتیجه قطعی یک مبارزه است و نخبگان حاکم به سرعت کنار خواهند رفت. نتیجه چنین ساده انگاری هایی آن است که با نخستین ناکامی، خستگی حکمفرما می شود و با طولانی شدن روند مبارزه نیز افسردگی بلافاصله جایگزین پشتکار خواهد شد.
به نقل از: کیهان